گفتوگوی تسنیم با پیرمرد فلسطینی که از نزدیک شاهد روز نکبت بوده است
اردوگاه نورشمس که روزی به مامنی برای صدها هزار خانواده فلسطینی آواره در جریان روز نکبت 15 می 1948 مبدل شده بود، این روزها شاهد ویرانی دوباره خانهها و خیابانها به دست لودرهای ارتش صهیونیستی است.
حاج فخری العارضه، 87 ساله، با عصا و چهره پرچین خود، خاطرات آوارگی خود را از روز نکبت 1948 و نکسه 1967 روایت میکند: وقتی کوچک بودم، به ساحل میرفتم و ماهی صید میکردم و مادربزرگم زیر درخت ماهیها را میخورد. حالا پیش دخترم نشستهام، از خانهام آواره شدهام و از پنجره خانه، به اردوگاهی که برای اولین بار به آن پناه آورده بودم نگاه میکنم، اردوگاهی که حالا صهیونیستها کاملا ویرانش کردهاند.
روز نکبت یادآور فاجعه ای است که در آن اشغالگران حدود 957 هزار فلسطینی را از میان 1.4 میلیون نفر آواره کردند، کسانی که در 1300 شهر و روستا زندگی میکردند و امروز نیز تجاوز اسرائیل به غزه و شمال کرانه ادامه دارد تا فصلی دیگر از یک نکبتِ ادامهدار را رقم بزند.