به گزارش روز سهشنبه خبرگزاری تسنیم دفتر جزایر خلیج فارس، مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی صیادان هرمزگان با تشریح ابعاد طرح ملی نصب سامانه ردیاب بر شناورها بهرسانهها در قشم گفت: این طرح تنها به عنوان یک ابزار کنترلی نیست، بلکه از یکسو به اصلاح نظام سهمیهبندی سوخت منجر میشود و از سوی دیگر میتواند در شرایط بحرانی، جان صیادان را در دریا نجات دهد.
علی اسلامی رمچاهی با اشاره به نگرانیهای اخیر برخی صیادان درباره نصب سامانه ردیاب بر روی شناورها افزود: این طرح یک برنامه ملی و ابلاغی از سوی دولت است که اجرای آن بر عهده سازمان شیلات ایران قرار دارد و هدف آن محدودسازی فعالیت صیادان نیست، بلکه ساماندهی و شفافسازی فعالیتهای صیادی در کشور است.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین دستاوردهای این طرح اصلاح نظام توزیع سوخت خواهد بود، اعلام کرد: در حال حاضر بخش قابل توجهی از شناورهای صیادی با موتورهای 85 اسب بخار فعالیت میکنند، اما سهمیه سوخت آنها بر مبنای موتور 55 اسب بخار محاسبه میشود که با اجرای کامل سامانه ردیاب، میزان فعالیت واقعی شناورها ثبت شده و زمینه برای تخصیص عادلانهتر سوخت و رفع ناهماهنگی قدیمی فراهم خواهد شد.
مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی صیادان هرمزگان همچنین با اشاره به نقش این سامانه در ارتقای ایمنی دریانوردی، افزود: باتوجه به غیرقابل پیشبینی بودن شرایط دریا، در صورت بروز حادثه یا نقص فنی برای هر یک از شناورها، موقعیت شناور از طریق سامانه ردیاب سریعتر شناسایی شده و عملیات امداد و نجات با سرعت بیشتری انجام میشود.
اسلامی رمچاهی در ادامه به مزایای مدیریتی و زیستمحیطی طرح نیز اشاره کرد و گفت: ثبت دقیق تردد شناورها علاوه بر کاهش مراجعات اداری و تسهیل فرآیندها، امکان برنامهریزی بهتر برای مدیریت صید و حفاظت از ذخایر آبزیان را فراهم میکند و این موضوع در بلندمدت به پایداری معیشت جامعه صیادی کمک خواهد کرد.
وی با اشاره به اجرای فرآیند کدگذاری شناورهای فاقد هویت که بهزودی آغاز میشود، تأکید کرد: همراهی صیادان در اجرای این طرح ضروری است و اتحادیه تعاونیهای صیادی استان هرمزگان همچنان خود را در کنار جامعه صیادی میداند و از متولیان امر انتظار دارد با اطلاعرسانی شفاف، زمینه اجرای دقیق و بدون دغدغه این طرح ملی را فراهم کنند.
انتهای پیام/7558