به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، در پی امضای توافق ننگین دولت غربگرای لبنان با رژیم صهیونیستی که عملاً حاکمیت این کشور را زیر سوال میبرد و با اعتراضات گسترده ملت لبنان و موضع قاطع حزب الله در رد این توافق مواجه شد، غسان جواد، نویسنده و تحلیلگر برجسته لبنانی با هشدار درباره خطرات مسیر سیاسی که مقامات لبنانی پیش گرفتهاند، اعلام کرد که هدف از این تحرکات و توافقی که در واشنگتن منعقد شد، سلب عناصر قدرت لبنان و جدا کردن آن از روند اسلام آباد بوده و تنها به منافع آمریکاییها و صهیونیستها خدمت میکند.
موضع غیرملی دولت لبنان منجر به تعمیق بحران داخلی میشود و به صهیونیستها خدمت میکند
غسان جواد در گفتگو با شبکه المسیره یمن اظهار داشت که محور مقاومت به رهبری ایران اخیراً درگیر یک رویارویی نظامی با دشمن صهیونیستی شد که طی آن توانست اهداف دشمن را ناکام بگذارد و این رویارویی اکنون به عرصه سیاسی منتقل شده است؛ جایی که توطئههای زیادی برای تهی کردن هرگونه توافق مربوط به مسئله لبنان از ماهیت آن وجود دارد که به دشمن صهیونیستی اجازه میدهد دستاوردهایی که در میدان عاجز از تحقق آنها بود را در عرصه سیاسی کسب کند.
وی افزود: مقامات لبنانی از طریق همکاری با آمریکا و تسلیم شدن مقابل دیکتههای آن، در حال انجام مذاکرات مستقیمی هستند که به دشمن صهیونیستی فرصتی برای تحمیل شروط خود میدهد؛ آن هم در زمانی که لبنان هیچگونه دستاورد واقعی نداشته است. این مسیر منجر به تعمیق اختلافات داخلی خواهد شد و عرصه رویارویی را منحرف میکند، به طوری که نبرد ملی لبنان با دشمن صهیونیستی به یک درگیری داخلی تبدیل میشود که صلح داخلی را تهدید میکند و کشور را در معرض خطرات جنگ داخلی قرار میدهد.
این تحلیلگر لبنانی خاطرنشان کرد که سخنرانی اخیر شیخ نعیم قاسم، دبیرکل حزب الله چارچوب سیاسی مرحله فعلی را مشخص و موضع مقاومت در مورد مذاکرات مستقیم با دشمن صهیونیستی را به وضوح روشن کرد و ما بر رد گزینه مذاکره مستقیم با دشمن و توافق با آن که حاکمیت لبنان را تضعیف میکند و قدرت آن را کاهش میدهد، تاکید داریم.
نقشه دشمن علیه حزبالله شکست خورده و دولت لبنان قدرت اجرای توافق با دشمن را ندارد
وی تصریح کرد که حزب الله و نیروهای ملی لبنان قاطعانه هرگونه تصمیمی که ممکن است از مذاکرات مستقیم با دشمن ناشی شود را رد میکنند. مقامات لبنانی قدرت اجرای هر توافقی که با دشمن در واشنگتن منعقد کردهاند را ندارند و هر تعهدی هم داده باشند در چارچوب بیانیههای سیاسی است و تاثیر عملی ندارد. همچنین نقشه دشمن برای تحریک حزب الله جهت انجام اقدام شتاب زده در میدان نیز شکست خورده است.
نویسنده و کارشناس مذکور لبنانی گفت: در صورت ادامه این رویکرد توسط دولت، پاسخ مقاومت در ابتدا بر تشدید اقدامات سیاسی و رسانهای در کنار جنبشهای مردمی و رویدادهای عمومی علیه توافق و سازش با دشمن متمرکز خواهد بود. بار دیگر هشدار میدهیم که هرگونه تلاش برای تحمیل سیاستهایی که قدرت دفاعی لبنان را کاهش میدهد، کشور را در یک بحران داخلی بزرگ فرو خواهد برد.
وی مقامات دولت لبنان را مسئول کشاندن این کشور به مسیری دانست که میتواند منجر به درگیریها و اختلافات داخلی خطرناک شود؛ به جای اینکه برای محافظت از منافع ملی و تقویت مقاومت در برابر تهدیدات صهیونیستی تلاش کند.
موضع ایران در مذاکرات با آمریکا میتواند حقوق لبنان را حفظ کند
غسان جواد در ادامه اظهار داشت که مذاکرات میان ایران و آمریکا میتواند فرصتی برای دستیابی به راه حلهایی باشد که حقوق لبنان را حفظ کرده و از نقاط قوت آن فارغ از فشارهای آمریکاییها و صهیونیستها محافظت کند. همچنین هرگونه حل و فصل مسائل مورد اختلاف در داخل لبنان از جمله مسئله سلاح باید در چارچوب یک استراتژی جامع امنیت ملی باشد که دفاع از کشور در برابر تجاوزات صهیونیستها و چالشهای امنیتی مختلفی که با آن مواجه است را تضمین کند.
این اظهارات بعد از آن بیان شد که عصر دیروز رسانههای لبنانی از امضای توافق چارچوب میان دولت سرسپرده لبنان با رژیم صهیونیستی در واشنگتن خبر دادند؛ توافقی که عملاً زیر آتش امضا شده و دولت نواف سلام بدون توجه به خون لبنانیهایی که در حملات مداوم صهیونیستها به شهادت میرسند، تن به این توافق ننگین داد و نتانیاهو آن را دستاوردی برای خودش دانست.
گزارش منابع عربی، توافق چارچوب میان دولت لبنان با دشمن صهیونیستی، توافق بر سر«همزیستی مسالمتآمیز در کنار یکدیگر» را تصریح میکند؛ همچنین بر اساس آن، ارتش لبنان مسئولیت امنیتی در مناطق آزمایشی را بر عهده میگیرد و به رژیم صهیونیسی آنچه «حق پاسخگویی» خوانده شد، داده شده است.
اساس این ادعا، این توافق همچنین طرفین را ملزم به تشکیل کارگروههایی برای تدوین یک توافق جامع صلح میکند.
این توافق در حالی صورت می گیرد که بخشهایی از خاک لبنان همچنان در اشغال رژیم متجاوز صهیونیستی بوده و این رژیم همچنان به تجاوزات خود به خاک لبنان ادامه می دهد و بر ادامه اشغالگری اصرار می ورزد.
حسن فضلالله، نماینده ارشد حزبالله در واکنش به این توافق ننگین اعلام کرد: به نتانیاهو میگوییم که در خوشحالی و مژده دادن به اسرائیلیها عجله نکند، زیرا او در واقع با خودش مذاکره میکند.
وی خطاب به نتانیاهو گفت که شما با کسی معامله کردهاید که هیچ اختیاری ندارد (اشاره به دولت سرسپرده و غربگرای لبنان). وضعیت دشمنی لبنان با اسرائیل همچنان باقی خواهد ماند و هر کسی که با دشمن دست بدهد، شریک جنایات آن علیه مردم لبنان است.
حسن فضل الله تاکید کرد که دولت لبنان فاقد مشروعیت قانونی بوده و ابزار لازم برای تحمیل دستورات و تصمیمات خود را ندارد و هرگز قادر به اجرای توافق امضا شده در واشنگتن نخواهد بود؛ مگر اینکه بخواهد با حمایت آمریکا کشور را به جنگ داخلی بکشاند.
انتهای پیام/