به گزارش خبرگزاری تسنیم، معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق(ساتبا)، از آغاز اجرای گسترده طرح ملی جایگزینی کولرهای گازی پنجرهای فرسوده با کولرهای اسپلیت پربازده در مناطق گرمسیری کشور خبر داد؛ طرحی که علاوه بر اهواز، در خانههای تحت پوشش بهزیستی چابهار نیز در حال اجراست و با هدف کاهش بار شبکه در ساعات اوج مصرف دنبال میشود.
محسن طرزطلب رئیس ساتبا، با اشاره به اینکه این طرح در چارچوب «بازار بهینهسازی انرژی و محیط زیست» تدوین شده، اعلام کرد که سازوکار اجرایی آن در اواخر سال 1403 نهایی شد و پس از انجام مطالعات فنی و اقتصادی و موفقیت مرحله پایلوت در سال 1404، اکنون در فاز اجرایی سراسری قرار دارد.
رئیس ساتبا با تشریح چالشهای پیشروی طرح گفت: عدم تخصیص بهموقع ارز، طولانی شدن فرآیند تأمین و ترخیص تجهیزات از گمرک، و برخی محدودیتهای منطقهای و ملی اجرای برنامه را با تأخیر مواجه کرد؛ اما با رفع بخش قابل توجهی از این موانع، عملیات اجرایی در مناطق هدف (از جمله اهواز و خانههای تحت پوشش بهزیستی در چابهار) آغاز شده است.
طرزطلب تأکید کرد که این طرح هیچ هزینهای برای مشترکان مشمول ندارد و تمام هزینههای جایگزینی از محل ظرفیتهای پیشبینیشده در بازار بهینهسازی انرژی و محیط زیست تأمین میشود. بر اساس برآوردهای فنی، جایگزینی هر کولر گازی پنجرهای فرسوده با اسپلیت پربازده، حدود 1.6 کیلووات از توان مصرفی شبکه را کاهش میدهد؛ موضوعی که در مقیاس جایگزینی 105 هزار دستگاه، کاهش حدود 180 مگاوات از تقاضای برق در زمان اوج مصرف را به همراه دارد.
معاون وزیر نیرو همچنین میزان صرفهجویی سالانه این طرح را حدود 800 میلیون کیلووات ساعت اعلام کرد؛ معادل تولید سالانه یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت تقریبی 500 مگاوات. او افزود: این مقایسه نشان میدهد که سرمایهگذاری در بهینهسازی مصرف انرژی به اندازه توسعه ظرفیت تولید برق، در تأمین پایدار انرژی کشور اهمیت دارد.
طرزطلب در پایان با تأکید بر رویکرد وزارت نیرو در توسعه همزمان انرژیهای تجدیدپذیر و طرحهای بهینهسازی مصرف گفت: اجرای پروژههای ملی همچون جایگزینی کولرهای فرسوده میتواند تأثیر قابل توجهی در کاهش ناترازی برق، ارتقای بهرهوری انرژی، کاهش مصرف سوخت و بهبود شاخصهای زیستمحیطی کشور داشته باشد.
انتهای پیام/