به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، عباس حاجرسولیها، از اجرای طرح کشت گونههای گیاهی مقاوم در 1600 هکتار از اراضی شرق این شهر با هدف مهار بیابانزایی خبر داد و گفت:شهرداری اصفهان در چارچوب برنامههای زیستمحیطی خود و برای افزایش پوشش گیاهی، حدود 1600 هکتار از زمینهای تحت مالکیتش در شرق شهر را به کشت گونههای مقاوم اختصاص داده است. هدف اصلی این طرح، جلوگیری از تبدیل این اراضی به کانونهای تولید گردوغبار و کاهش آثار زیانبار بیابانزایی است. به همین دلیل، توسعه و تکمیل شبکههای آبیاری در این محدوده نیز دنبال میشود تا شرایط برای نگهداری و تقویت پوشش گیاهی فراهم آید.
وی با اشاره به دستاوردهای این طرح افزود: گونههای کاشتهشده تا امروز عملکرد خوبی در مهار فرسایش بادی و کاهش گردوغبار داشتهاند و تداوم این فعالیتها میتواند سهم چشمگیری در حفظ محیطزیست شهری و کاستن از خطرات بیابانزایی داشته باشد.
حاجرسولیها سپس بر لزوم انجام اقدامات مکمل تأکید کرد و گفت: گسترش کمربندهای سبز، احیای پوشش گیاهی و مراتع تخریبشده، مدیریت بهینه منابع آبی، استفاده از پساب برای آبیاری، حفظ حقابههای محیطزیستی زایندهرود، و ایجاد سیستم پایش مداوم مخاطرات محیطی، از کلیدیترین راهکارهایی هستند که میتوانند روند بیابانزایی را کند کرده و تابآوری محیطزیست اصفهان را بالا ببرند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مدیریت شهری اصفهان برنامههای گستردهای در حوزه بیابانزدایی در دست اجرا دارد و توسعه کشت گونههای سازگار با اقلیم شرق اصفهان، یکی از محورهای اصلی این برنامهها به شمار میرود.
انتهای پیام/170