علیرضا رحیمی، رئیس کمیسیون عمل و حملونقل شورای اسلامی شهر کرج در گفتوگو با خبرنگار تسنیم از کرج در خصوص جزئیات طرح رایگان سازی دائمی حملونقل عمومی و دلایل مخالفت با کلیات آن ضمن انتقاد از ابهامات قانونی اجرا و تمدید طرح رایگانسازی حملونقل عمومی توسط شهردار، رایگان کردن حملونقل عمومی را از تصمیمات بزرگ و راهبردی که نیاز مبرم به پشتوانه علمی و ارزیابیها دارد دانست.
وی مطرح کرد: مدیریت شهری باید همه ابعاد و آثار این طرح در آینده را بهصورت دقیق بررسی و سپس تصمیمگیری کند، همانگونه که در دنیا حداکثر دو کشور این طرح را اجرا کردند و بسیاری از کشورهای ثروتمند هزینه حملونقل را مطابق با قیمت تمام شده از شهروندان دریافت میکنند.
رئیس کمیسیون عمل و حملونقل شورای اسلامی شهر کرج اذعان کرد: طرح دائمی رایگانسازی حملونقل عمومی بدون پشتوانه پژوهشی و ارزیابیهای ترافیکی و اجتماعی تنها منجر به تهدید پایداری ناوگان، کاهش کیفیت خدماترسانی به شهروندان و افزایش احتمالی نارضایتی اجتماعی میشود.
رحیمی افزود: با سیستم جامع بلیت الکترونیک در حملونقل عمومی شهر کرج، میتوان اقشاری از قبیل سالمندان، معلولان، ایثارگران و برخی شهروندان از تسهیلات رایگان با تخفیف برخوردار شوند، به طوری که شهروندان یک سوم هزینه حملونقل را پرداخت میکنند و دو سوم آن بر عهده شهرداری و دولت است که این مبلغ از شهروندان دریافت و از نظر منابع درآمدی برای سازمان درآمد پایدار محسوب میشود.
وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که بخشی از ناوگان اتوبوسرانی به دلیل کمبود قطعات، تعمیرات یا مشکلات بهرهبرداری از چرخه خدمت خارج است، افزایش ناگهانی تقاضا بر اثر رایگان شدن خدمات میتواند فشار مضاعفی بر ناوگان وارد کند و موجبات نارضایتی شهروندان را به دنبال داشته باشد.
رحیمی خروجی تدریجی طرح از ماهیت حمایت اجتماعی هدفمند و حرکت به سمت اعطای امتیازات گسترده صنفی و سازمانی، عدم تعیین و تفکیک تعرفه خدمات عمومی و ایجاد نظام گسترده مزایای رفاهی و اختیارات عمومی، عدم زیرساخت داده محور و نظام کنترل هوشمند، عدم برآورد پیشبینی مالی و آسیب جدی به ناوگان تاکسی را از جمله معایب این طرح عنوان کرد.
رئیس کمیسیون عمل و حملونقل شورای اسلامی شهر کرج ادامه داد: از دیگر معایب و آسیبهای این طرح میتوان به تهدید پایداری مالی نظام حملونقل عمومی با توجه به کسری منابع درآمدی مالی سازمان حملونقل بار و مسافر همراه با سرعت فرسودگی ناوگان و کاهش توان تعمیر و نگهداری و افت تدریجی خدماترسانی اشاره کرد.
وی افزایش تقاضای سفر و استقبال مردم از ناوگان اتوبوسرانی در رایگان شدن حملونقل عمومی را سبب کاهش چشمگیر عدم استفاده از خودروهای شخصی ندانست و یادآور شد: اگر به تعداد کافی اتوبوس مناسب و باکیفیت در اختیار داشته باشیم و زمان انتظار کم باشد، بسیاری از شهروندان ترجیح میدهند خودروی شخصی خود را کنار بگذارند و از اتوبوس استفاده کنند.
رحیمی افزود: درآمد حاصل از فروش بلیت اتوبوس میتواند امکان خرید حدود 10 دستگاه اتوبوس را در سال فراهم کند. با توجه به قیمت بنزین در کشور استفاده از خودروی شخصی برای شهروندان هنوز جذاب است و مدیریت شهری در راستای کاهش آلودگی هوا و تشویق شهروندان به استفاده از ناوگان حملونقل عمومی، باید طرح دائمی ترافیک همراه با مدیریت صحیح پارک حاشیهای معابر را در کنار خرید و افزایش تعداد ناوگان حملونقل عمومی در دستور کار قرار دهد.
انتهای پیام/