به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مراسم افتتاح بخش آنژیوگرافی و بهرهبرداری از پیشرفتهترین دستگاه آنژیوگرافی مغز در کشور در مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی لقمان حکیم، ظهر امروز در این بیمارستان برگزار شد.
محمداسماعیل قیداری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حاشیه افتتاح این بخش در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره اهمیت راهاندازی این بخش اظهار کرد: بخش آنژیوگرافی که امروز افتتاح شد یک بخش تشخیصی و درمانی است که از دستگاهی بسیار پیشرفته با فناوری بالا بهره میبرد؛ این دستگاه پیشرفته آنژیوگرافی اولین بار است که در سطح دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به بهره برداری رسیده و اهمیت آن، کمک به مردم در بخش دولتی است. راه اندازی این بخش باعث خواهد شد بیمارانی که پیش از این بابت آنژیوگرافیهای پیشرفته به سایر مراکز درمانی ارجاع داده میشدند در همین مرکز درمانی خدمات خود را دریافت کنند.
وی افزود: دستگاهی که به بهره برداری رسیده وارداتی است و ارزش آن معادل حدود 906 میلیارد ریال بوده است که بخشی از آن را خیرین و بخش دیگر را وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأمین کردهاند.
امیدوار رضایی؛ رئیس بیمارستان لقمان حکیم نیز در حاشیه افتتاح این بخش درمانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بخش آنژیوگرافی که امروز به بهرهبرداری رسیده است دارای دستگاهی است که از پیشرفتهترین دستگاههای آنژیوگرافی، بهویژه در حوزه نوروانژیوگرافی (آنژیوگرافی مغز و اعصاب) به شمار میرود. این دستگاه از فناوری "بایپلین" بهره میبرد که مزایای بسیار زیادی دارد، از جمله اینکه انجام اقدامات درمانی آنژیوگرافی را سریعتر میکند و تصاویر بسیار روشنتر و شفافتری در اختیار پزشکان قرار میدهد. این ویژگیها در تشخیص و درمان بیماران بسیار مؤثر هستند.
وی افزود: این دستگاه بهویژه برای کمک به بیماران مبتلا به سکتههای مغزی، ضایعات عروقی مغز و سایر عروق محیطی بدن بسیار مفید است و میتواند در پیشگیری از عوارض بیماری و کاهش هزینههای درمان هم برای بیماران و هم برای بیمارستان نقش مهمی ایفا کند؛ مهمتر از همه اینکه اگر بیمار پیش از بروز آسیبهای شدید مغزی مراجعه کند، میتوان از بستریهای طولانیمدت و ناتوانیهای دائمی جلوگیری کرد. بهعنوان مثال، اگر فردی که دچار سکته مغزی شده است ظرف 3 تا 6 ساعت به این مرکز مراجعه کند، میتوان بهراحتی لخته خونی موجود در رگ را با کمک این دستگاه برطرف کرد و بیمار را به زندگی عادی بازگرداند؛ امیدواریم این مرکز بتواند به مردم عزیز، بهویژه مراجعان که از اقشار شریف و در بسیاری موارد کمبرخوردار جامعه هستند، کمک کند. بیماران بسیاری از شهرها و استانهای مختلف کشور به این مرکز مراجعه میکنند و خدمات لازم را دریافت خواهند کرد.
رضایی با بیان این که بیمارستان لقمان حکیم یک مرکز دولتی و وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و از قدیمیترین و باسابقهترین مراکز درمانی کشور به شمار میرود و در حوزه بیماریهای مغز و اعصاب نیز همواره یکی از مراکز اصلی ارجاع بیماران بوده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از بیماران از مناطق مختلف کشور و سایر بیمارستانها به این مرکز ارجاع داده میشوند؛ تشخیص بهموقع مشکلات در حوزه مغز و اعصاب و استفاده از تجهیزات پیشرفته تأثیر بسیار زیادی در روند درمان دارد و این دستگاه در مقایسه با بسیاری از دستگاههای مشابه، تا 70 درصد توانایی ارائه خدمات بهتر و تشخیص دقیقتر را دارد و هم از نظر تشخیصی و هم از نظر درمانی مزایای قابل توجهی نسبت به سایر دستگاهها ارائه میکند.
وی ضمن تقدیر از خیرینی که در راه اندازی این دستگاه مشارکت داشتند، گفت: بسیاری از پروژههای بیمارستان با کمک خیرین در حال بازسازی و توسعه است. در کنار اقدامات دولت، خیرین نیز همپای دولت در پیشبرد این طرحها مشارکت دارند.
به گفته رضایی، دستگاه آنژیوگرافی که امروز به بهره برداری رسیده است، حدود 90 میلیارد تومان هزینه داشته است. همچنین بین 18 تا 20 میلیارد تومان نیز صرف ساخت فضا، زیرساختها، تجهیزات جانبی و سایر نیازهای فنی شده است.
وی ادامه داد: البته هنوز برای تکمیل هرچه بهتر این مجموعه، نیازمند حمایت بیشتر خیرین و دولت هستیم تا بتوانیم خدمات کاملتر و باکیفیتتری ارائه دهیم.
رئیس بیمارستان لقمان حکیم یادآور شد: تاکنون بسیاری از بیمارانی که از سراسر کشور به بیمارستان ما مراجعه میکردند، برای انجام آنژیوگرافی و برخی اقدامات تخصصی به مراکز دیگر ارجاع داده میشدند اما اکنون دیگر نیازی به این ارجاعها نیست و تمامی خدمات مورد نیاز بیماران در همین بیمارستان ارائه خواهد شد. برای راهاندازی این مجموعه حدود 110 میلیارد تومان هزینه شده است که 33 میلیارد تومان آن از طریق مشارکت خیرین و تأمین ساختمان پرداخت شده و مابقی هزینهها توسط دولت تأمین شده است.
انتهای پیام/