به گزارش خبرنگار تسنیم از ارومیه، طاهر کیامهر در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه چندین سال است کشور با موضوع ناترازی برق مواجه است، اظهار کرد: رسانهها نقش مهمی در فرهنگسازی و مدیریت مصرف برق دارند و همکاری اصحاب رسانه میتواند در عبور از پیک مصرف تابستان مؤثر باشد.
وی با تشریح وضعیت شبکه برق استان افزود: آذربایجانغربی دارای 29 هزار و 749 کیلومتر شبکه برق، 50 پست توزیع و بیش از یک میلیون و 500 هزار مشترک است. همچنین 2 هزار و 806 روستای استان برقدار بوده و تمامی روستاهای بالای 10 خانوار از نعمت برق برخوردار هستند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجانغربی با اشاره به سهم بخشهای مختلف در مصرف برق استان گفت: یک میلیون و 193 هزار و 497 مشترک خانگی در استان وجود دارد که بیش از 80 درصد مشترکان برق آذربایجانغربی را شامل میشوند و 39 درصد برق مصرفی استان نیز در این بخش مصرف میشود. از این رو مدیریت مصرف در بخش خانگی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی افزود: حدود 60 درصد مشترکان خانگی الگوی مصرف را رعایت میکنند و تداوم این روند میتواند نقش مؤثری در مدیریت مصرف و کاهش فشار بر شبکه داشته باشد.
کیامهر خاطرنشان کرد: مشترکان صنعتی با 7 هزار و 89 مشترک حدود 0.47 درصد از تعداد مشترکان استان را تشکیل میدهند اما 15 درصد مصرف برق را به خود اختصاص دادهاند. همچنین بخش کشاورزی با 25 هزار و 486 مشترک با حدود 1.7 درصد مشترکان، 26 درصد برق استان را مصرف میکند و پس از بخش خانگی، یکی از مهمترین بخشهای مصرفکننده برق در استان به شمار میرود.
وی ظرفیت نیروگاههای استان را 2 هزار و 142 مگاوات اعلام کرد و افزود: نیروگاههای حرارتی ارومیه، خوی و گازی ارومیه با تولید یک هزار و 926 مگاوات، اصلیترین منابع تأمین برق استان هستند. همچنین ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر استان به 38 مگاوات رسیده و پیشبینی میشود تا پایان خرداد به 50 مگاوات و تا پایان شهریور به حدود 100 مگاوات افزایش یابد.
کیامهر با اشاره به توسعه انرژیهای پاک در استان اظهار کرد: طی سال گذشته 235 میلیارد تومان در حوزه احداث نیروگاههای خورشیدی هزینه شده و روند توسعه این بخش نسبت به سالهای گذشته شتاب قابل توجهی گرفته است.
وی با اشاره به ظرفیتهای تبادل انرژی استان با کشورهای همسایه گفت: در حال حاضر با ترکیه، عراق و نخجوان خطوط ارتباطی تبادل برق داریم و ظرفیت تبادل انرژی با ترکیه به 600 مگاوات میرسد که عمدتاً در بخش صادرات فعال است. سال گذشته نیز مذاکراتی برای واردات 400 مگاوات برق از ترکیه انجام شد اما این برنامه به دلیل عملی نشدن تعهدات طرف ترک به نتیجه نرسید.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجانغربی از اجرای گسترده طرحهای توسعهای در شبکه برق استان خبر داد و گفت: سال گذشته یک هزار کیلومتر شبکه سیم مسی به کابل خودنگهدار تبدیل شد که برای اجرای آن 800 میلیارد تومان اعتبار هزینه شد.
وی افزود: تعویض 5 هزار و 280 کنتور معیوب، نصب 5 هزار و 720 کنتور جدید، فروش یک هزار و 785 انشعاب غیردائم، پایش 12 هزار حلقه چاه کشاورزی و شناسایی و جمعآوری 2 هزار و 603 مورد استفاده غیرمجاز از برق از دیگر اقدامات انجام شده در استان است.
کیامهر ادامه داد: در حوزه احداث شبکه برای مشترکان جدید روستایی 182 میلیارد تومان، در بخش اصلاح شبکه و رفع ضعف ولتاژ مناطق شهری و روستایی 214 میلیارد تومان و در حوزه روشنایی معابر شهری و روستایی 59 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.
وی همچنین از نصب 4 هزار و 542 چراغ LED در معابر شهری و روستایی با هزینه 74 میلیارد تومان خبر داد و گفت: برای برقرسانی به روستاهای مرزی تمرچین نیز 3 میلیارد تومان هزینه شده است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجانغربی با اشاره به توسعه زیرساختهای هوشمندسازی شبکه اظهار کرد: 44 کیلومتر شبکه فیبر نوری با اعتباری بالغ بر 7 میلیارد تومان اجرا شده و این حوزه از مهمترین زیرساختهای مدیریت هوشمند شبکه برق محسوب میشود.
وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از یک هزار و 66 میلیارد تومان جذب اعتبار خالص و یک هزار و 100 میلیارد تومان اعتبار اهدایی در استان محقق شده است، گفت: مجموعه این اقدامات نقش مهمی در ارتقای پایداری شبکه برق استان داشته است.
کیامهر درباره وضعیت مصرف برق در استان نیز گفت: پیک مصرف برق استان از 990 مگاوات در سال 1396 به یک هزار و 419 مگاوات در سال گذشته رسیده و پیشبینی میشود این رقم در سال جاری به یک هزار و 504 مگاوات افزایش یابد.
وی افزود: پیشبینی میشود اوج مصرف برق امسال از خردادماه آغاز شود و به همین منظور برنامههای متنوعی برای مدیریت بار در بخشهای مختلف در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجانغربی با اشاره به مشوقهای مدیریت مصرف اظهار کرد: مشترکانی که حداقل 10 درصد نسبت به سال گذشته مصرف خود را کاهش دهند، تا 30 درصد مبلغ قبض برق خود را به عنوان پاداش دریافت خواهند کرد. همچنین تعرفه پلکانی افزایشی برای مشترکان پرمصرف با جدیت بیشتری اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: استفاده از پنلهای خورشیدی و لامپهای LED میتواند هزینه برق مصرفکنندگان را به حداقل برساند. در همین راستا برای 23 هزار مشترک تجاری و 45 هزار مشترک پرمصرف کنتور هوشمند نصب شده و امکان اعمال محدودیت برای مشترکان بدمصرف فراهم شده است.
کیامهر با بیان اینکه تمامی ادارات موظف به کاهش 30 درصدی مصرف در ساعات اداری و 60 درصدی در ساعات غیراداری هستند، گفت: یک هزار و 847 کنتور هوشمند نیز در بخش اداری نصب شده و مصرف این مشترکان به صورت برخط کنترل میشود.
وی همچنین درباره برنامههای مدیریت مصرف در بخش کشاورزی اظهار کرد: محدودیت پنج ساعته مصرف برق در این بخش همچنان برقرار است، با این تفاوت که امسال این محدودیت در ساعات پیک شب اعمال خواهد شد. همچنین از 19 هزار مشترک کشاورزی استان، حدود 90 درصد به کنتور هوشمند مجهز شدهاند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجانغربی با اشاره به اجرای طرح «مهتاب» برای کاهش تلفات انرژی گفت: ساماندهی انشعابات غیرمجاز، مقابله با استخراج غیرقانونی رمزارز، تعویض کنتورهای معیوب و توسعه کابلهای خودنگهدار از مهمترین محورهای این طرح است.
وی افزود: در حال حاضر حدود 15 هزار کنتور معیوب در شبکه وجود دارد که باید طی برنامه زمانبندی تعویض شوند. همچنین 5 هزار و 850 انشعاب غیرمجاز باید به انشعاب قانونی تبدیل شود.
کیامهر خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری 88 دستگاه ماینر غیرمجاز کشف و ضبط شده و برخورد با استخراجکنندگان غیرقانونی رمزارز با جدیت ادامه خواهد داشت.
وی در پایان از شهروندان خواست موارد استفاده غیرمجاز از برق را از طریق سامانه پیامکی 30006121 گزارش کنند و گفت: برای گزارشهای مؤثر نیز مشوقهایی در نظر گرفته شده است.
انتهای پیام/