به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم تشییع حضرت آیت الله سیدعلی خامنه ای، رهبر شهید انقلاب در حالی تا روزهای آینده آغاز خواهد شد که پوشش رسانهای گستردهای خواهد داشت. انتظار میرود که رسانههای مهم دنیا یک به یک خود را به تهران برسانند تا یکی از مهمترین وقایع سال را برای مخاطبان خود گزارش کنند. در این بین، مستندسازان نیز حضور فعالی دارند و با ساخت فیلم مستند از این مراسم مهم، سندی ماندگار به یادگار خواهند گذاشت.
پیشبینی جمعیت میلیونی در مراسم تشییع، اعم از ایرانیان و افرادی خارج از کشور، اهمیت دوچندانی به این مراسم خواهد داد؛ همچنین خبرها حاکی از آن است که مقامات عالی رتبه از کشورهای همسایه و دوست به تهران میآیند و بدون شک حضور آنها سوژههای بکر و ارزشمندی برای فیلمهای مستند خواهد بود. علاوه بر این، وداع جانسوز مردم ایران با رهبر شهید انقلاب حتما میتواند تصاویر قابل تأملی را رقم بزند. از این رو، باید شاهد ساخت مستندهای متنوعی از این مراسم باشیم، کما اینکه اخباری مبنی بر ساخت فیلم مستند با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی توسط حامد شکیبانیا به گوش میرسد.
شکیبانیا، مستندساز شناخته شده کشور که پیشتر هم مستندهای تحسینشده زیادی را ساخته، در گفتوگو با تسنیم، جزئیات بیشتری از ساخت مستند درباره مراسم تشییع رهبر شهید انقلاب را تشریح کرد.
او با اشاره به اینکه دنبال ساخت مستندی جامع درباره مراسم تشییع رهبر انقلاب است، گفت: به نظرم آمد که در ایام تشییع رهبر شهید انقلاب، مستندی بسازیم تا همه افراد و گروههای مستندساز که در ایام تشییع، فیلمبرداری میکنند، بخشی از راشهای خود را در قالب یک مستند مشاهدهگر به نمایش بگذارند و در این بستر، یک اثر همگانی ساخته شود. معتقدم که این مستند هم دارای تصاویر لانگشات است که میتواند روایتگر کل این ماجرا باشد و هم جزئینگر است و میتواند لایههای مختلف این اتفاق بزرگ را در اقصی نقاط ایران به تصویر بکشد. دوست دارم این مستند نمایشی از «حرکت» باشد؛ هم حرکت کاروان عزاداری مردمی در مراسم تشییع و هم روایت حرکت خودرویی که حامل پیکر رهبر شهید انقلاب است. به نظرم «نمایش حرکت»، با شعار اصلی این مراسم که «باید برخاست» است، سنخیت خوبی دارد.
وی اضافه کرد: طبیعتا هر مستندسازی، فیلم خودش را از مراسم تشییع میسازد، اما در لابهلای راشهایی که تهیه میکند، چندین پلان خوب دارد که میتوان این پلانها را در مستند بزرگتری که همه در تولید آن مشارکت دارند، استفاده کرد و روایت مشاهدهگرانه دقیقی از ایام مهمی که پیشرو داریم به مخاطبان ارائه کرد. فکر میکنم این تصاویر در فاصله زمانی چند ماهه تا حتی یکسال، با روایتی ارکسترال منتشر خواهد شد.
شکیبانیا با اشاره به اینکه نهادهای مختلفی درگیر این پروژه خواهند شد، بیان کرد: ایده ساخت چنین فیلم مستندی را در ابتدا با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مطرح کردم و آنها هم ایده مرا پسندیدند. در ادامه سعی شد با بقیه نهادهای درگیر در برگزاری این مراسم از صدا و سیما تا سازمان اوج و سازمان تبلیغات، ارتباط بگیرم و به آنها بگویم که قصد انجام چنین اقدامی را داریم. معتقدم برای اینکه بتوانیم فیلم جامعی بسازیم، نیاز به مشارکت جمعی داریم. رویای من این است که در تیتراژ این مستند، اسم فیلمبرداران حداقل 5 دقیقه طول بکشد و نام نهادهای مختلف را در تیتراژ ببینیم. قرار هم نیست این فیلم مستند به سرعت ساخته شود تا به یک مناسبت نزدیک برسانیم. شاید مدتی زمان برود تا این مستند را بسازیم و در مناسبتی دیرتر به نمایش گذاشته شود.
وی با اشاره به لوکیشنهای اصلی تصویربرداری این اثر مستند گفت: وقتی این ایده به ذهنم رسید، چندین گروه را برای تصویربرداری از مراسم تشییع در لوکیشنهای تهران، قم و مشهد درنظر گرفتم؛ البته من به تنهایی قدرت چندانی ندارم و فکر میکنم اگر دست همگی در آن جمع بشود، اثر متفاوتی ساخته خواهد شد. به دنبال هماهنگی گروههایی در کربلا و نجف هستیم تا روایت ما جامعتر بشود. باید اشاره کنم که یک دستورالعمل جامع هم تهیه کردهایم و آن را نشر عمومی خواهیم داد تا گروههای مختلف با رعایت آن استانداردها، تصاویری را ضبط کنند و در اختیار ما بگذارند.
این فیلمساز مستند ضمن تاکید بر اهمیت ساخت مستندی از این مراسم و ثبت آن در حافظه تاریخی سینمای ایران گفت: نمونههای مشابه زیادی از ساخت مستندهایی در این وسعت با گروههای پرتعداد در دنیا داریم. اکثر این مستندها از وقایع مهم بودهاند. مراسم تشییع رهبری هم همین است. ساخت چنین مستندی از این جهت دارای اهمیت است که تبدیل به یک سند ماندگار برای سالهای آینده میشود. آنهم در شرایطی که ممکن است در گذر زمان بسیاری از حوادث به دست فراموشی سپرده شود.
او با اشاره به برخی آمادهسازیها برای آغاز ضبط این فیلم مستند خاطرنشان کرد: قصد داریم گروه تصویربرداری جمع و جور خودمان را به لوکیشنهای اصلی مراسم تشییع بفرستیم. مدیر تصویربرداری یحیی رضایی است. تلاش میکنیم علاوه بر مراسم یک هفتهای، آمادهسازیها، حضور مهمانان رسمی خارجی در ایران و ... را هم تصویربرداری کنیم.
شکیبانیا ضمن تصحیح خبرهای قبلی مبنی بر اینکه مهدی شامحمدی، مستندساز توانمند کشور، کارگردانی این اثر را برعهده دارد، توضیح داد: مهدی شامحمدی کارگردان این اثر نیست. از آنجا که مراسم تشییع چندبار عقب افتاد و او باید پروژه شهید کاوه را کلید میزد، در مقام کارگردان این مستند کنار ما نیست. او در حال حاضر مشغول پروژه شهید کاوه است و به عنوان مشاور در کنار ما حضور دارد.
انتهای پیام/